دامی به نام فرمالیسم مذهبی
«ضریح امام حسین(ع) در مرند نصب شد»؛ این را بخشهای خبری سیمای استانی آذربایجانشرقی اعلام کردند و تصاویری از این ضریح را هم نشان دادند تا باور کنیم که خبرشان مستند است و دقیق!
نمیدانم این خبرِ، چگونه از فیلترهای صدا و سیما عبور کرده و به آنتن رسیده، اما این را یقین دارم که کسی از شنیدن چنین خبری جا نخورده و متاسف نشده است. چه میگویم؟! شنیدن چنین خبری، امروزه چنان مسرتبخش و غرورانگیز است که خیلیها را به رشک واداشته قطعاً و شاید انگیزهی بسیاری از حسیندوستان را در شهرهای دیگر تحریک کرده تا آستین بالا زده و ضریحهایی در ابعاد بزرگتر بسازند و بگذارند وسط شهرشان تا در این «ابداعاتِ حسیندوستانه» از قافله عقب نمانده باشند...
در خبرها آمده بود که در ساخت این ضریح، جمعی از بسیجیان مرندی مشارکت داشته و حدود 20 میلیون ریال هم هزينه کرده و یک ماه نیز برای آمادهسازی آن وقت گذاشتهاند! با این حساب چه ایرادی دارد که این پروژه را جزء «فعالیتهای فرهنگی ویژهی محرم» این برادران ثبت کنند؟ تا باشد از این ابتکارات باشد، که در عرصهی «جنگ نرم» به شدت دچار «فقر ایده و ابتکار» هستیم!
خاطرم هست که چندی پیش هم، بزرگترین رحل قرآن معرقکاری شده به مناسبت سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و روز «هنر انقلاب اسلامی» به همت بسیج هنرمندان در تبریز رونمایی شد!
*
اگر بخواهیم با نگاههای «امروزی» این قبیل مسائل را تحلیل کنیم، هیچگاه به خود اجازه نخواهیم داد در مقابلشان علامت سئوالی گذاشته و خردهای بر آنها بگیریم؛ اما اگر اندکی، و فقط اندکی، از این نگاه غالب فاصله بگیریم و صحت اعمال و راستی رویدادها را با «محکِ حقیقت» بسنجیم، سلسلهای از تردیدها و علامتسئوالها پشت سر هم ردیف خواهند شد.
ما بدجور گرفتار دام «فُرمالیسمِ مذهبی» شدهایم و خود هم نمیدانیم که چه دامی است این دام ملوّن و فریبنده. جلوههای این گرفتاری به قدری زیاد شده که تقریباً فضایی برای دیگرگونه دیدن باقی نمانده است. نمیشود هم به راحتی بر این فضا شورید و متعرضش شد از بس که عمومیت دارد؛ تابآوری جامعهی متدینین در برابر هرگونه نقد و پرسش و تردید در این باب، بسیار پایین است.
ذائقهها «جور دیگر» شدهاند و هاضمهی معنوی و مذهبی مردم، به آنچه از «فرمالیسم» بیرون میآید، روی خوش نشان میدهد. هاضمهی فستفودی ما، دین و متعلقاتش را هم میخواهد بیدردسر و در بستههای جیبی برگیرد.
عنقریب است که با انتشار ویروس «فرمالیسم مذهبی»، از معرفت دینیمان، جز صورتکهایی بیروح بر جای نمانَد. صورتکهایی که اسباب تخدیر و ابزار تفریحمان خواهند شد. «ماکتسازی» از معارف و حقایق دینی، اتفاق نوپدیدی نیست... قرنهاست که بشر، برای سرپوش نهادن به خمارآلودگی و انحراف خود، ماکت «آزادی»، «زیبایی»، «خیر»، «شر» و... را با هنرمندی تمام ساخته و آویزان کرده در کوچه و خیابانش تا خوش باشد با این تندیسها!
و ما داریم با داشتههای گرانسنگ و جاودانهی اسلام عزیز، چنین میکنیم.